Diskussionen kring Stortorget är ännu aktiv, den här artikeln hittade vi i Nerikes Allehanda i lördags. Det hetaste ämnet är parkeringsplatser, vilka många i Örebro vill ha fler av. I vårt förslag går vi mot strömmen och tar bort de p-platser som idag finns på Stortorget. Vi anser att i en stad av Örebros storlek är det inte rimligt att parkera utanför entrén till H&M, vi tror att attityden snart kommer att vara förändrad. Det finns också butiksinnehavare som hävdar att de kommer att tappa kunder om parkeringarna försvinner, men också där säger vi emot. Se på Ströget! Efter att biltrafiken försvann från Ströget så har det förvandlats till ett av Europas allra mest attraktiva affärslägen. Visserligen är Köpenhamn en storstad, vilket Örebro inte är, men det förändrar inte fakta; handeln i Örebro är inte beroende av parkeringsplatser på Stortorget.
Som exempel:
Om jag har ett ärende på - låt oss säga Lindhska Bokhandeln, och kan parkera min bil direkt utanför så kommer jag att göra det. När jag uträttat mitt ärende så sätter jag mig i bilen igen och åker därifrån. Inget konstigt med det. Om jag istället parkerar på t.ex. Hamnplan får jag promenera en liten bit. På vägen passerar jag flera butiker, restauranger och caféer, och ett museum. Jag blir en av dem som tillför staden liv när jag sneddar över torget. I ett skyltfönster får jag syn på ett par ursnygga örhängen. Jag går inte in och köper dem, men nästa gång jag är i staden så tittar jag på dem igen. Däremot kommer jag på att det är tomt i teburken därhemma, så köper ett hekto te.
Summa summarum: Genom att gå den korta biten från Hamnplan till Lindhska tillför jag stadslivet innehåll och pengar. Handeln och trivseln ökar. Ekvationen är inte särskild svår.
Man kan också hävda att Örebro Centrum måste ha gott om parkeringar, annars blir centrum utkonkurrerat av Mariebergs Köpcentrum. Det tror vi också är fel inställning. Marieberg och Örebro kompletterar varandra, inte konkurrerar med varandra. Ibland åker man till Marieberg, ibland till Örebro, beroende på vilken sorts shopping man vill ägna sig åt.
Och kanske måste handlarna i Örebro anpassa sig? Kanske jag som kund kan köpa mina färgburkar i den centrala färghandeln, och senare på dagen få dem hemkörda?
Hur man än resonerar så tror vi att diskussionen måste ske på en lite annan nivå än vad som görs idag. Hur ser vår inställning ut? Hur ska bilarna passas in i ett hållbart samhälle?
Förhoppningsvis får vi se fler – något mer nyanserade – inlägg i tidningen i framtiden.
måndag 10 november 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar